In de volksmond werd het Helmondse theater al langer zo genoemd; vanaf vandaag draagt het theater ook officieel de naam 'Het Speelhuis'. En met trots! Bij de nieuwe naam past ook een frisse look. In opdracht van Het Speelhuis coördineerde Meggy de volledige transformatie van oude naar nieuwe grafische identiteit. Van conceptontwikkeling tot ontwerp tot uitvoer. Credits aan Studio Boot!
Uit het persbericht 'Theater Speelhuis heet vanaf nu Het Speelhuis' Gepaard met de fysieke veranderingen in en om het pand, worden ook ideeën over de toekomst van het theater verder doorontwikkeld. "Die toekomstvisie zie je terug in programmalijnen, nieuwe arrangementen en de architectuur van het pand. Daarom wilden we het ook zichtbaar maken met een nieuwe naam. Of beter gezegd, met de naam die het publiek ons altijd al heeft gegeven." Aldus Jochem Otten, directeur van Het Speelhuis. “We gingen ook op zoek naar een beeldmerk dat past bij het dynamische karakter van het theater." Het nieuwe logo bestaat uit een stapeling van negen unieke S-en in even zoveel kleuren. Iedere S vertegenwoordigt een theatergenre; cabaret, muziek, beeldend theater, jeugd, toneel, muziektheater, lokaal, dans en klassiek. Dit beeld staat voor de gelaagdheid en de diversiteit die Het Speelhuis kenmerkt. "Iedere S is evenveel waard in het nieuwe beeldmerk. De rijkdom van een theater schuilt in het feit dat je er elke dag de wereld vanuit een ander perspectief mag beschouwen. Dat is een bijzondere luxe in een wereld die alsmaar lijkt te vragen om een vast standpunt in te nemen. Het fijne aan het theater is dat iedere dag juist anders mag zijn. Die dynamiek zie je terug in het spel van de gestapelde S én de levendige patronen. We blijven voortdurend in beweging."
De huisstijl werd ontworpen door Studio Boot, de ontwerpstudio van Edwin Vollebergh en de uit Deurne afkomstige Petra Janssen. "Wij hebben ons laten inspireren door de Homo Ludens; de spelende mens. We hebben iedere S met de hand getekend. Daarna zijn we gaan spelen met kleur en patronen. Dit beeldmerk raak je niet meer kwijt als je het hebt gezien. Het is zelfs niet nodig om de naam er altijd bij te vermelden of de hele S te gebruiken. Delen daarvan of patronen in S-vormen zullen vrij snel herkend worden als typisch Speelhuis. Daar houden we van. Zo blijft de identiteit zich ontwikkelen."
En... Uiteraard hoorde daar ook weer een kraakverse seizoensbrochure bij. Daarom werd er in vier weken tijd gebuffeld om de kleurrijke programmering van het nieuwe seizoen in deze 144-pagina's tellende trots van een theaterbrochure te krijgen.

Grafische identiteit Het Speelhuis: Studio Boot Video: Younique Film/ Toffey